Lifestyle

Cât de mult te poate schimba gândirea excesivă

Share

Mindfulness este considerat a avea multiple beneficii – dar vă poate face, de asemenea, mai puțin probabil să vă simțiți vinovat pentru fapte greșite și să vă deraiați busola morală.

Indiferent dacă sunteți profesor de școală, lucrător de spital, programator Google, ofițer de marina din SUA sau chiar politician din Marea Britanie, colegii și supraveghetorii veți fi încurajat să adoptați atenția. Chiar și ceasul meu inteligent îmi amintește în mod regulat să iau un „minut atent”. 

Rezultatele imediate ale acestei forme populare de meditație sunt menite să reducă stresul și riscul de epuizare. Dar, enumerate alături de aceste beneficii, veți găsi adesea afirmații că mindfulness vă poate îmbunătăți personalitatea. Când înveți să trăiești momentul, spun susținătorii, vei găsi rezerve ascunse de empatie și compasiune pentru cei din jurul tău. Acesta este cu siguranță un bonus atractiv pentru o organizație care speră să sporească cooperarea în echipele sale. 

Cercetarea științifică, totuși, prezintă o imagine mai complicată a efectelor mindfulness asupra comportamentului nostru , cu dovezi emergente că uneori poate crește tendințele egoiste ale oamenilor. Potrivit unui nou articol, conștientizarea poate fi deosebit de dăunătoare atunci când am greșit alte persoane. Înăbușindu-ne sentimentele de vinovăție, se pare, tehnica obișnuită de meditație ne descurajează să ne reparăm greșelile noastre.  

„Cultivarea atenției poate distrage atenția oamenilor de la propriile lor transgresiuni și obligații interpersonale, relaxându-și ocazional busola morală”, spune Andrew Hafenbrack, profesor asistent de management și organizare la Universitatea din Washington, SUA, care a condus noul studiu. 

Astfel de efecte nu ar trebui să ne descurajeze să medităm, subliniază Hafenbrack, dar se pot schimba când și cum alegem să o facem. „În timp ce unii l-au văzut ca un panaceu, meditația mindfulness este o practică specifică cu efecte psihologice specifice”, spune el. Și trebuie să fim puțin mai… ei bine, atenți la aceste efecte. 

Calm și insensibil? 

Există multe forme de mindfulness, dar cele mai comune tehnici implică fie concentrarea asupra respirației, fie acordarea unei atenții intense la senzațiile din corpul tău. Există câteva dovezi bune că aceste practici pot ajuta oamenii să facă față mai bine stresului, totuși o mână de studii din ultimii câțiva ani au arătat că pot avea, de asemenea, unele efecte neașteptate și nedorite . Anul trecut, de exemplu, cercetătorii de la Universitatea de Stat din New York au arătat că mindfulness poate exagera tendințele egoiste ale oamenilor. Dacă o persoană este deja individualistă, atunci devine și mai puțin probabil să-i ajute pe alții după meditație. 

Noul studiu al lui Hafenbrack a examinat dacă starea noastră de spirit în momentul meditației și contextul nostru social ar putea influența efectele sale asupra comportamentului nostru.

În general, mindfulness pare să calmeze sentimentele incomode, spune el, ceea ce este incredibil de util dacă te simți copleșit de presiunea la locul de muncă. Dar multe emoții negative pot servi unui scop util, mai ales când vine vorba de luarea deciziilor morale. Vinovăția, de exemplu, ne poate motiva să ne cerem scuze atunci când am rănit pe altcineva sau să luăm măsuri reparatorii care ar putea anula o parte din daunele pe care le-am făcut. Dacă meditația conștientă ne face să ignorăm acea emoție, ne-ar putea împiedica, prin urmare, să ne îndreptăm greșelile, a bănuit Hafenbrack. 

Pentru a afla, el a proiectat o serie de opt experimente care au implicat un eșantion total de 1.400 de oameni, folosind o varietate de metode. Într-una, participanții au fost rugați să-și amintească și să scrie despre o situație care i-a făcut să se simtă vinovați. Jumătate au fost apoi rugați să practice un exercițiu de mindfulness care le-a îndreptat atenția către respirație, în timp ce altora li s-a spus să-și permită minții să rătăcească liber. 

Ulterior, participanții au fost rugați să ia un chestionar care le măsura sentimentele de vinovăție. De asemenea, au trebuit să-și imagineze că li s-au dat 100 de dolari. Sarcina lor a fost să estimeze cât de mult ar fi dispuși să doneze persoanei pe care au greșit-o pentru o surpriză de ziua de naștere. 

După cum bănuise Hafenbrack, participanții care făcuseră meditația de conștientizare au raportat mai puține remuşcări – și au fost substanţial mai puțin generoși față de persoana pe care o greșiseră. În medie, ei au fost dispuși să doneze doar 33,39 dolari, în timp ce cei care pur și simplu și-au lăsat mințile să rătăcească erau dispuși să dea 40,70 dolari – o diferență de aproape 20%. 

Într-un alt experiment, Hafenbrack a împărțit participanții în trei grupuri. Unii au practicat respirația conștientă, în timp ce altora li s-a spus să-și lase mintea să rătăcească, iar un al treilea grup a navigat pe web. Participanții au fost apoi rugați să scrie o scrisoare de scuze unei persoane pe care au greșit-o, pe care doi judecători independenți au evaluat-o apoi, în funcție de faptul dacă persoana și-a asumat responsabilitatea pentru acțiuni și dacă s-au oferit să compenseze fapta greșită. (O scuze sincere de înaltă calitate ar include ambele elemente.)

În conformitate cu ipoteza lui Hafenbrack, oamenii care practicaseră mindfulness și-au oferit scuze mai puțin sincere decât cei aflați în oricare dintre condițiile de control. Acest lucru a sugerat din nou că practica le-a stins sentimentele de vinovăție și, ca urmare, dorința lor de a remedia. 

Experimentele rămase sugerează că acest lucru este adevărat în multe situații diferite, inclusiv în luarea deciziilor de afaceri care ar putea afecta justiția socială. Participanții la un experiment, de exemplu, au trebuit să-și imagineze că sunt directorul general al unei companii chimice care se ocupa de materiale periculoase. Li s-a cerut apoi să își declare aprobarea pentru o nouă politică de mediu care ar contribui la reducerea poluării aerului. Participanții care tocmai practicaseră mindfulness au fost mult mai puțin probabil să susțină măsura reparatorie. 

Pastila lui Buddha 

Este important să recunoaștem că aceste studii au examinat efectele exercițiilor de mindfulness în contexte foarte specifice, când vinovăția era evidentă în mintea participanților. „Nu ar trebui să generalizăm prea mult și să concluzionam că atenția te face o persoană mai proastă”, spune Hafenbrack. 

Rezultatele sale ar putea, totuși, să ne încurajeze să fim puțin mai atenți când îl aplicăm. Ar trebui să ne gândim de două ori să îl folosim după un dezacord cu un prieten sau un coleg, de exemplu, mai ales dacă știi deja că ai greșit. „Dacă ne reducem „artificial” vinovăția, meditând-o, s-ar putea să ajungem la relații mai proaste, sau chiar mai puține relații”, spune el. 

Miguel Farias, profesor asociat în psihologie experimentală la Universitatea Coventry, Marea Britanie, spune că salută orice studii care detaliază cu atenție și precizie efectele mindfulness-ului. „Cu siguranță cred că trebuie să începem să ne uităm la nuanțe.” În cartea sa The Buddha Pill, scrisă în colaborare cu Catherine Wikholm, el descrie modul în care intervențiile de mindfulness în Occident sunt adesea prezentate ca o „remediere rapidă”, ignorând în același timp o mare parte din îndrumarea etică care făcea parte din tradiția religioasă originală – care poate să fie important pentru a se asigura că practica aduce schimbările dorite în comportamentul oamenilor.

Scuzele sincere contează, dar cercetările sugerează că atenția ne poate face mai puțin probabil să ne recunoaștem greșelile.

Lucrând cu Ute Kreplin de la Universitatea Massey din Noua Zeelandă, Farias a examinat recent studiile disponibile despre consecințele meditației asupra altruismului și compasiunii, dar a găsit dovezi limitate pentru schimbări pozitive semnificative între indivizi. „Efectele sunt mult mai slabe decât s-au propus.” La fel ca Hafenbrack, el suspectează că practica poate fi în continuare utilă – dar dacă vedeți beneficiile dorite poate depinde de mulți factori, inclusiv de personalitatea meditatorilor, motivația și convingerile, spune el. „Contextul este cu adevărat important.” 

Cel puțin, cercetările lui Hafenbrack sugerează că meditatorii ocazionali ar putea apela la alte tehnici contemplative în afară de respirația conștientă și scanările corpului în perioadele de conflict interpersonal. El a examinat o tehnică cunoscută sub denumirea de „meditație a bunătății iubitoare”, de exemplu, care este inspirată de practica budistă a lui Metta Bhavana. Practica implică contemplarea oamenilor din viața ta – de la prieteni și familie la cunoștințe și străini – și cultivarea urărilor bune și sentimentelor de căldură pentru ei. 

În studiul său despre vinovăție, Hafenbrack a descoperit că – spre deosebire de respirația atentă – meditația de bunătate iubitoare a crescut intențiile oamenilor de a remedia greșelile lor. „Poate ajuta oamenii să se simtă mai puțin rău și să se concentreze asupra momentului prezent, fără a avea riscul de a reduce dorința de a repara relațiile”, spune el. 

Oamenii sunt ființe complexe cu multe nevoi diferite; este corect să folosim mai multe tehnici pentru a ne modela emoțiile și comportamentul. Uneori, asta presupune să privim înăuntru, să ne întemeiem gândirea în corpurile noastre, iar alteori trebuie să privim în afară și să ne amintim de conexiunile noastre esențiale cu oamenii din jurul nostru. Într-adevăr, nu există altă modalitate de a ne asuma responsabilitatea pentru comportamentele noastre și de a ne asigura că relațiile noastre continuă să înflorească.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.